10 nejlepších potravin po jarní dny. Máte je v jídelníčku všechny?

Výsledek obrázku pro jarní dieta

Nemusíte hned začít rapidně hubnout do plavek nebo se pustit do přísného detoxu. Ale stejně jako odkládáte huňaté šály, těžký kabát a zimní boty, odlehčete svěžími jarními kousky i váš jídelníček. Nemělo by v něm chybět těchto 10 typů potravin.
Článek

Ačkoli v supermarketech vypadá nabídka potravin téměř celý rok stejně, pro váš organismus je mnohem přirozenější, když se stravujete v souladu s ročními obdobími. Využijte umění, které znali již naši předkové, a nejen že můžete pěkných pár kilo zhubnout – hlavně se rychle proberete ze zimní letargie.

1. Domácí klíčky a výhonky

S jarem začíná vše kolem klíčit, a právě klíčky je škoda na jarním stole ignorovat. „Rostlinné klíčky a výhonky jsou ideálním zdrojem vitaminů, minerálních látek, esenciálních aminokyselin a řady dalších pro tělo důležitých látek,“ říká Barbora Hernychová, produktová specialistka firmy Probio.
Klíčky tepelně neupravujte, ať v nich živiny nezabijete. Přidejte je do salátů, polévek, k masu i na chléb s pomazánkou. A klidně si je pěstujte doma, ať je máte stále po ruce. Klasikou je řeřicha, skvělá pro zdraví ledvin a proti jarní únavě. Zkuste i klíčky mungo, chutnají jako šťavnatý hrášek. Naklíčená neloupaná pohanka je zas bohatá na rutin, který umí zahnat modřiny, křečové žíly, popraskané žilky v obličeji i nepříjemné hemoroidy.

2. Čerstvé bylinky

Také bylinky si můžete pěstovat doma. Hodí se na dochucení jídla, přípravu čajů, můžete je i využít do ovocných a zeleninových šťáv a smoothies. Které by neměly chybět?
  • Bazalka - obsahuje vitaminy A, B, C, E, K, zinek a kyselinu listovou, tiší trávení, zbavuje křečí
  • Kerblík - obsahuje vitamin C, A, B, železo, fosfor, vlákninu, čistí krev, hojí bolavé oči i zánět močových cest
  • Medvědí česnek - přírodní antibiotikum, čistí játra, ledviny, snižuje cholesterol, dobrý na paměť, spánek
  • Koriandr - obsahuje vitaminy B, C, flavonoidy a antioxidanty, dobrý na revma a bolesti břicha
  • Pažitka - bohatý zdroj vitaminu B2, C, vápníku a draslíku, zlepšuje trávení
  • Petržel - obsahuje vitamin A, B, C, E, železo, kyselinu listovou, čistí ledviny, klidní žaludek, pomáhá při odkašlávání

3. Zelená má zelenou

Vedle bylinek by neměla chybět i jakákoli zelená zelenina, především listová. Je bohatá na vitaminy, minerály, kyselinu listovou, čistí krev, ledviny a játra. Za zelené zbarvení mohou tzv. glukosinoláty, obsahující síru, která ochrání před parazity, ale je spojována se i se sníženým rizikem výskytu některých druhů rakoviny. Dopřejte si špenát, brokolici, růžičkovou kapustu, chřest, řapíkatý celer, hlávkové zelí i okurku.


Výsledek obrázku pro chřest

4. Superzelená

S očistou vám pomohou i stále populárnější superpotraviny. I tady vybírejte na jaře zejména ty zelené: čaj matcha, mladý ječmen, chlorella, spirulina, moringa, mořské řasy či baobab. Jsou bohaté na vitamin C, antioxidanty, ale i vápník, hořčík, železo, zinek a draslík.

5. Zdroje vitaminu D

Sluneční světlo stimuluje v těle tvorbu vitaminu D. V zimě trpíte jeho nedostatkem a na jaře vás tak snáze dostihne viróza nebo jarní únava. Dopřejte si preventivně tučné ryby (pstruh, losos, úhoř, tuňák), žampiony, vaječný žloutek či játra.Výsledek obrázku pro losos

6. Ostropestřec pro detox

Vaší pozornosti by neměl ujít ani ostropestřec mariánský. Čistí játra, ale i přetížený žlučník, navíc je silný antioxidant. Seženete drcená semena, tinkturu i olej, hodí se třeba pro dochucení salátu.

7. Jedlé květy

Jídlo na talíři nejen ozdobí a ozvláštní, ale jsou i plné síly, podpoří trávení, pročistí krev a mají antioxidační účinky. Po hrstech sbírejte sedmikrásky (protizánětlivé), pampelišku (pro trávení), fialky (antioxidační), levanduli (močopudná) a lichořeřišnici (čistí krev i moč). Můžete je přidat do salátu, připravit si čaj, barevnými květy (brutnák, měsíček, maceška, lichořeřišnice) ozdobte maso, kaše, polévky i pomazánky, mají příjemně štiplavou chuť.

8. Ovoce i zelenina v jakékoli formě

Dopřejte si co nejvíce ovoce a zeleniny, díky vysokému obsahu vlákniny vám pomohou vykartáčovat střeva a zbavit tělo zátěže. „Trávicí systém zbavený usazenin umožňuje lepší vstřebávání živin do krve a zbytku těla,“ vysvětluje Susan Bowerman, nutriční expertka společnosti Herbalife.
Vsaďte na již zmíněné zelené druhy, ale i kyselejší ovoce a zeleninu, pomáhají lépe aktivovat metabolismus (citrony, ředkev, rebarbora). Do salátů přidejte i jablečný, vinný nebo umeo ocet. Očistě ledvin a jater pomohou také bobuloviny, zelí, paprika, jablka, květák, česnek a cibule.
Kromě čerstvých plodů a klasických jídel pijte i smoothie, vymačkané šťávy, nebo si vařte zeleninové kaše a polévky.

9. Kvašená zelenina

Do jarního jídelníčku je vhodné zařadit kromě čerstvé i kvašenou zeleninu či kysané zelí, a to pro vysoký obsah vitaminů, enzymů a bakterií mléčného kvašení a pro pozitivní vliv na játra a krev. Související obrázek

10. Bílkoviny

Hodně lidí se na jaře v rámci očisty zříká masa. Hlídejte si ale, ať vám nechybí bílkoviny. „Detoxikace je především o regeneraci jater, a to se bez kvalitních a lehce stravitelných bílkovin neobejde,“ varuje Bc. Pavlína Dostalíková, MBA., nutriční specialistka Institutu zdravého životního stylu Nutricentrum.
Kromě živočišných zdrojů (libové červené maso, ryby, drůbež, vejce, mléko) kvalitní bílkoviny najdete i v luštěninách, sóje, semínkách (chia, konopná apod.), oříškách (hlavně vlašských), ale i méně tradičních obilovinách, jako je hnědá rýže nebo quinoa.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Horoskop na rok 2018!

5 typů aplikací, které byste měli hned teď odinstalovat ze svého telefonu

Jídlo do 20 minut: krémové těstoviny z jednoho hrnce